Uważamy, że pokrzywa powinna być nominowana do zioła roku, a może nawet całego dziesięciolecia. Nie trzeba jej importować, bo rośnie w kraju i to nawet bez naszej pomocy. Jest łatwo dostępna zarówno dla biednych jak i bogatych. Skala zastosowań jest przeogromna.

 

 

 

Oto co o pokrzywie piszą dwaj wybitni fitoterapeuci: prof. Aleksander Ożarowski i dr Henryk Różański.

Działanie pokrzywy

 

A. Ozarowski

 

  • zwiększa eliminację chlorków, mocznika i szkodliwych produktów przemiany materii czyli czyści krew

  • poprawia przemianę materii

  • obniża ciśnienie krwi

  • zapobiega krwawieniom w przewodzie pokarmowym

  • zwiększa poziom hemoglobiny i czerwonych ciałek

  • pobudza wydzielanie soku żołądkowego

  • jest przeciwbiegunkowa

  • pomaga likwidować stany zapalne przewodu pokarmowego

  • poprawia pracę trzustki

  • obniża poziom cukru

  • chroni przed wirusami

  • zewnętrznie pomaga na porost włosów

  • pomaga na reumatyzm

  • używana jest przy leczeniu skazy moczanowej

 

H. Różański dodatkowo podaje, że ziele i korzeń pokrzywy ma działanie:

 

  • przeciwmiażdżycowe

  • moczopędne

  • przeciwobrzękowe

  • utrudniające tworzenie kamieni moczowych

  • przyśpieszające gojenie się ran

  • przeciwtrądzikowe

  • przeciwprostatowe

  • zapobiegają suchemu kaszlowi

  • oczyszczające zatoki nosa

  • skuteczne przy nadczynności tarczycy

  • odmładza organizm

  • pomaga przy artretyzmie

  • podnosi poziom testosteronu

W  jakiej postaci używamy pokrzywę

  •  

    A. Ożarowski:

     

  • 2 łyżki liści zalać pół litrem wody, gotować pod przykryciem 5 minut, odstawić na 10 min, wlać do termosu, pić po jedzeniu po ok. pół szklanki

  • do 1/2 kg miodu dodać 2 łyżki sproszkowanej pokrzywy i 2 łyżki liści orzecha włoskiego, ogrzać i wymieszać – stosować po łyżeczce po posiłku – ogólnie wzmacniający i podnoszący odporność

    H. Różański:

  • świeży sok po łyżce 1-2 razy dziennie doustnie lub do przemywania twarzy przy trądziku

  • szklankę korzenia zalać 3/3 litrem przegotowanej, chłodnej wody, po 8 godzinach przecedzić, przechowywać w lodówce, używać nie dłużej niż tydzień 3 razy dziennie po łyżce

  • 2 łyżki korzenia zalać 1/2 litra wrzątku, odstawić do naciągnięcia ok. 40 min., przecedzić, pić 2-4 razy dziennie po ok. 100 -200 ml nie dłużej niż dwa tygodnie

  • 10 dekagram świeżych, zmielonych liści zalać 1/2 litra gorącego wina, po 2 tygodniach przefiltrować, pić co najwyżej tydzień, 2 razy dziennie, po 10 mililitrów – 2 małe łyżeczki do herbaty

 

 
 

 

 

 

 Ziemniaki nie są modne. Skoro nie chcemy ich jeść, może warto je inaczej wykorzystać. Oto sposoby.

 

 

Super kartofel ważący kilogram / fot. marta zając


DOMOWA APTECZKA

Oparzenia - okład ze świeżo utartego ziemniaka, wymieniać na nowy gdy zacznie wysychać

Wrzody, ropnie – okład z utartych ziemniaków wymieszanych z oliwą

 

Ból uszu – parówka nad garnkiem z gotowanymi ziemniakami

 

Ukąszenia owadów – okład z liści ziemniaka

 

Egzema – kąpiel z wywarem z ziemniaków

 

Zapalenie powiek – okłady z surowych plastrów ziemniaka

 

Suchy kaszel , zapalenia gardła – parówka nad ziemniakami gotowanymi w łupinach.

 

Zgaga – sok z surowego ziemniaka po łyżce stołowej przed jedzeniem

 

Powtarzające się bóle głowy – ćwierć szklanki świeżego soku z ziemniaków na godzinę przed posiłkiem

 

Wrzody żołądka i dwunastnicy z nadkwasotą - trzy razy dziennie, przed posiłkiem, szklanka soku z ziemniaków

 

Kamica nerkowa - odwar z ugotowanych łupin ziemniaków pity po szklance na godzinę przed posiłkiem

 

Migrena – plastry z surowych ziemniaków kładziemy na skronie

 

Zastrzał - palec trzymamy w bardzo gorącej wodzie, w której gotowały się ziemniaki

 

Wolne rodniki likwidujemy  - ziemniaki gotowane i jedzone z łupinką lub pieczone bez tłuszczu – silne działanie

 

Ból brzucha, stawów – ugotowane, rozgniecione ziemniaki, włożyć do płóciennego woreczka i kłaść na bolące miejsce

 

Noszenie surowych ziemniaków w kieszeniach – (mało wiarygodne, ale podaję) działanie przeciwreumatycznie, podobnie jak noszenie kasztanów.

 

 

W łupinach i pod nimi jest wiele cennych składników. Nie warto ich marnować, dlatego ziemniaki powinno się jeść ze skórką. / fot. marta zając

 

KOSMETYKA

 

Szorstka, zniszczona skóra dłoni i twarzy, cera sucha – ugotowane ziemniaki w łupinkach, starte, wymieszane z mlekiem, robimy okład z papki

 

Oparzenia słoneczne – zasypka z mąki ziemniaczanej

 

Wysypka – pół kilograma mąki ziemniaczanej rozpuścić w ziemnej wodzie, dolewać do wody w wannie (temperatura wody ok. 40 st. C), kąpiel musi trwać ok. 1/2 h godziny – zamiast mąki może być sok z ziemniaków

 

Maseczka na twarz (wygładzająca, ściągająca pory, ) – dwie stołowe łyżki mąki ziemniaczanej rozmieszane z wodą tak by uzyskać papkę odstawiamy na ok. 30 minut, dokładnie rozcieramy, nakładamy na twarz na około 20 minut

 

PIEGI, przebarwienia skóry – przemywanie sokiem z ziemniaka

 

Opuchnięte oczy – przemywanie sokiem z surowych ziemniaków

 

 

UWAGA!

Stosowanie surowych ziemniaków lub wyciśniętego z nich soków może początkowo wywołać biegunkę oraz spowodować stan podgorączkowy.

 

Ziemniaki będą najzdrowsze jeżeli ugotujemy je w wodzie z dodatkiem szklanki mleka, rozkrojonej cebuli , odrobiną kminku i masła. Nie potrzebują wówczas omasty.

 

 

 

 

 

fot. marta zając

 

Przy problemach z prostatą lub w obawach przed pojawieniem się takich kłopotów, dobrze jest jeść co najmniej raz dziennie po łyżce stołowej łuskanych pestek z dyni 1-3 razy dziennie. Kurację stosujemy dwa tygodnie, potem robimy tydzień przerwy.

 

… a dla dzieci na robaki

 

 

 

Syrop chrzanowy

 

20 dekagram świeżo startego chrzanu zalewamy 1/4 litrem zimnej, przegotowanej wody. Odstawiamy na ok. godzinę . Wyciskamy przez płótno. W przypadku kaszlu suchego dodajemy 10 dekagram miodu, przy mokrym – sok np. malinowy lub jeżynowy. Stosujemy po łyżce stołowej – dorośli ,lub łyżeczce do herbaty – dzieci.

 

 

Syrop z cebuli

 

 


Mówią, że są niezdrowe, bardzo kaloryczne, tłuste, zbyt słodkie. Ale nie zawsze warto się tym przejmować, bo chronią nas przed nowotworem.
W Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku,  Małgorzata E. Zujko i  Anna Witkowska zbadały właściwości czekolady i  orzechów jako źródła przeciwutleniaczy. (BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLII, 2009, 3, str. 941 – 944)


Jaka czekolada


W czekoladzie gorzkiej jest aż 75 % masy kakaowej, w deserowej znacznie mniej, bo od 30 do 70 % - w zależności od producenta (można sprawdzić na opakowaniu) - w mlecznej jeszcze mniej, bo ok. 25 %, a w białej nie ma jej wcale. Tymczasem masa kakaowa jest źródłem wielu cennych składników mineralnych np. magnezu i żelaza, a także cennych przeciwutleniaczy chroniącymi przed nowotworami i chorobami i układu krążenia.


Które orzechy

Również orzechy są bogate  w minerały (potas, żelazo, magnez, selen ... ), a także nienasycone kwasy tłuszczowe i polifenole, dzięki czemu poprawiają pracę serca, obniżają cholesterol, poprawiają pracę mózgu i są ... antydepresyjne.

Z badania przeprowadzonego przez autorów wynika, że:
 
Potencjał antyoksydacyjny w czekoladzie gorzkiej wynosił 21,08 mmol/100 g  i był siedmiokrotnie wyższy niż w czekoladzie białej i ok. 2,5 krotnie wyższy niż w mlecznej.

Spośród orzechów, najwyższy potencjał antyoksydacyjny mają orzechy włoskie  - 30,43 mmol/100 g. Jest on 5-krotnie wyższy niż pestek dyni, orzechów pistacjowych i  ziemnych, dwa razy wyższy niż pestek  słonecznika, trzy razy wyższy niż orzechów laskowych.

Dla porównania potencjał antyoksydacyjny owoców, warzyw czy grzybów jest co najmniej dziesięciokrotnie niższy - do 3mmol/100 g. Mniej skuteczne są nawet owoce leśne!